Duk sydd over pappmaler

0
289
Sett
Materialer og mål:

Størrelse: 51 x 51 cm
To gamle skjorter i blått til stjerne
15 cm offwhite stoff
15 cm beige stoff
20 cm blått stoff til lukkekant
60 x 60 cm bakstykke og vatt
15 cm frysepapir

Fremgangsmåte:

Start med å tegne av A, B og C malene til blokken. Lag 20 kvadrater mal A, hvorav 4 mørke blå, 8 offwhite og 8 beige. Lag 8 trekanter mal B, 8 beige. Lag 32 romber mal C, hvorav 8 mørke blå, 8 offwhite og 16 mellomblå.

Legg papirmalen på stoffet og klipp ut stoffet med et sømmonn på ca. 0,7- 1 cm på alle sider. Fest papirmalen på stoffbiten med en knappenål, brett inn sømmonnet, tråkle fra hjørne til hjørne av malen, pass på å få skarpe jevne bretter og hjørner, ta et ekstra sting i hvert hjørne. Pass på at det sys kun i stoffet og ikke i malen. Fest tråden i siste hjørne. Ta ut knappenålen. Malen sitter fast, selv om det ikke er sydd i malen. Se tegning 1.

Sammensying: Sy med små tette kastesting, helt ut i stoffbretten som ikke berører papirmalen. Legg to biter rette mot rette, sy dem sammen og forsterke hjørne med et ekstra festesting. Bruk gjerne sysilketråd til å sy håndsøm med, den gir en sterkere søm. Slik fortsetter du å sy bitene i sammen. Bilde til høyre.

Når stjernen er ferdig, sys kvadratene til. Ta ikke ut malene i stjernen etter at du har sydd den sammen. Det må alltid være maler i ytterkantene, slik at det er noe å sy inntil. Bilde til høyre.

Når kvadratene er sydd på tas malene i stjernen ut.

Sy sammen to og to romber i mellomblått.

Deretter sys de til kvadratene. Når alle de mellomblå rombene er sydd til, fortsett med de offwhite rombene. Når alle rombene er sydd på, kan pappmalene i kvadratene tas ut. Se bilde neste side.

Fortsett med beige trekanter og kvadrater. Til slutt sys de mørkeblå kvadratene i hjørnene til. Ta ut alle pappmalene i rombene. Blokken er ferdig. Bilde under.

Klipp eller skjær 4 maler i frysepapir 8,5 x 59 cm til kantene. Disse lages med skrå hjørner. Lag skrått hjørne på den ene siden av fryspapirmalen. Mål deretter en side av den ferdige blokken. Bruk dette målet for å måle hvor lang siden på frysepapirmalen skal være, sett et merke på malen og lag en nytt skrått hjørne som går i motsatt retning. Stryk malen på stoffets bakside og stryk inn sømmonnet. Lag 4 stykk. Se
tegning 2.

Fest malen sammen med blokken med binders, slik vil ikke delene forskyve seg i forhold til hverandre. Bilde over.

Sy kanten og blokken sammen med små tette kastesting. Sy på alle fire sidene og deretter sys de skrå hjørnene sammen. Når alle sidene er sydd på, tas alle pappmalene og frysepapirmalene av. Topplaget er ferdig.

Duken er quiltet med sømmonnsavstand inni den mørkeblå stjernen og i kvadratene. Se trinn bilder av håndquilting. Deretter er den quiltet i ytterkanten av mellomblå og offwhite romber. Til slutt er det quiltet sømmonnsavstand på den blå kanten. Quilt med tråd som passer til stof- fargen.

Når topplaget er ferdig quiltet, renklippes vatt og bakstykke inntil topplaget.

Lukkekant:
Klipp 2 strimler i blått 5 cm/2 inch x full bredde av stoffet. Sy på lukkekanten som forklart under brikke.

Maler laget i papir gir et 100 % nøyaktig resultat. Tegn av malene etter mønsteret i et relativt tynt papir, pass på å klippe de ut nøyaktig i blyantstreken slik at alle malene får eksakt lik størrelse.

Håndquilting – trinn for trinn

1. Lag en knute på tråden. Stikk nålen gjennom topplaget og inn i vatten, stikk nålen opp der du vil starte quiltingen. Sett pekefingeren på knuten og trekk i tråden, slik forsvinner knuten inn i arbeidet.

2. Knuten er festet i vatten, quiltingen kan starte.

3. Stikk nålen ned i arbeidet, med langfingeren, møt nålen med pekefingeren på hånden under arbeidet.

4. I det man kjenner nål spissen kommer igjennom arbeidet på undersiden, flyttes tommelen på forsiden, foran nålen og lager en liten «topp» og nålen presses opp igjen. Nålen ligger nå flat i forhold til arbeidet.

5. Når du ser nål spissen kommer opp igjen, flyttes pekefingeren under arbeidet, samtidig flyttes tommelen og nålen stikkes ned igjen.

6. Nålen presses opp igjen.

7. Fortsett til du har 3-4 sting på nålen.

8. Sett tommelen tett inntil siste stinget, på nålen, skyv med langfinger, nålen igjennom.

9. Ta tak i nålen, med pekefinger og tommel, trekk tråden gjennom og stingene kommer til syne. Gjenta fra 1 – 9.

10. Tråden festes ved å lage en løkke, som blir til en knute på tråden, på forsiden. Trekk tråden gjennom løkken, hold den med pekefingeren og før den tett ned til stoffet. Sett nålen inn i løkken, stram tråden rundt nålen.

11. Stikk nålen, ned i arbeidet 2-3 stofftråder fra knuten. Pass på å komme inn i vatten, før nålen opp på forsiden igjen, ca. 2 cm fra knuten.

12. Kutt tråden tett inntil stoffet, en trådkutter er praktisk å bruke. Slik slipper man uhell, som å klippe i stoffet.

13. Ferdig quilting. Fortsetter neste side. . . .