Stor Betlehemsstjerne

0
265
Sett

Jeg valgte å la meg inspirere av Amish folkets fargepalett og brukte ensfargede stoffer i den store stjernen. De ensfargede stoffene er litt bredere enn vanlige
quitestoffer og hele remser ga meg derfor nok til 2 stjerner. Disse valgte jeg å sy på litt ulike måter til 2 forskjellige slumretepper.

På den første stjernen sydde jeg trekanter til hver stjernespiss før disse ble sydd sammen som på løperen side 40. På den andre sydde jeg hele stjernen sammen før jeg sydde inn kvadrater og trekanter for å fylle ut stjernen. I dette tilfellet måtte jeg forholde meg til Y-sømmer, men jeg slapp problemet med mange skråklipte kanter som lett strekker seg ujevnt. Begge metodene har sine fordeler og ulemper, men jeg tror nok at det er lettere å få alt pent ved metode 2, spesielt når man syr stjernen med mange omganger.

Materialer og mål:
Størrelse: ca. 137 x 194 cm
11 ulike farger til stjernen, fra 10 til 35 cm av hver
– holder til 2 stjerner dersom stoffet har god bredde
Ca 150 cm, grått til å fylle rundt stjernen
Ca 70 cm, forlengelses ramme kortsider
Ca 100 cm til ramme
Ca 50 cm rødt til lukkekant
Vatt og bakstykke, 150 x 210 cm

NB: Vær nøye med alle mål når du kutter og vær nøyaktig med vinklene. Sy med 1/4 inch sømrom og pass på at du har samme sømrom hele tiden. Når man kutter i vinkler kommer trådretningen på skrå og da er det lett å få strekk i arbeidet. Bruk knappenåler så unngår du dette.

Framgangsmåte:
1

Start med å kutte remser i hele stoffets bredde på 2 inch. Bildet 1. viser mine remsesett ferdig sydd sammen. Det er 11 forskjellige farger og 6 sett, se nummerering på bildet. Du trenger derfor:

Remove the row

Column: 1

1 remse i farge 1
2 remser i farge 2
3 remser i farge 3
4 remser i farge 4
5 remser i farge 5
6 remser i farge 6

Column: 2

5 remser i farge 7
4 remser i farge 8
3 remser i farge 9
2 remser i farge 10
1 remse i farge 11

Remsene syes sammen forskjøvet for å utnytte stoffet maskimalt. Se tegning under juleløper.

Stryk remsesettene pent og flatt. Kutt striper i 45 graders vinkel og bredde 2 inch, 8 stykk fra hvert remsesett til 1 stjerne. NB! Se tegning 2. under juleløper for skråkutting. Hvis remsesettene dine er ujevne, må du kontrollsjekke vinkelen underveis og eventuelt renkutte på nytt. Bilde 2.

2

Det er lett å miste oversikten over fargenes plassering. Legg derfor arbeidet ut på bordet eller gulvet mens du holder på.

Sy sammen 6 striper, 1 fra hvert remsesett slik at du får fargene fordelt som på bildene. Du vil helt sikkert oppleve at det ikke alltid stemmer. Sett en knappenål i hver søm som må treffe og juster ved å strekke/holde inn mellom nålene. Se bilde 3.

3

Sy sammen så du har 8 stjernespisser. Nå kan du velge metode videre. Du kan sy på trekanter for å fylle ut før du syr stjernen sammen. Dette er forklart under juleløper på side 40. Eller du kan sy sammen stjernen og så sy inn kvadrater og trekanter. Jeg brukte begge metodene, se bilde 4. Bilde 3 er sammensying av stjernespisser hvor trekanter til fyll er sydd fast før hele stjernen syes sammen.

4

Hvis du velger å sy stjernen sammen først og så sy inn kvadrater og trekanter til fyll, kutter du 4 kvadrater på 13 1/4 x 13 1/4 inch. Kontrollmål mot din egen stjerne. Kutt også 2 på 13 1/2 x 13 1/2 inch som deles diagonalt til 4 trekanter. (Dersom du syr på trekanter før stjernen syes sammen, må kvadratene kuttes litt større og så deles diagonalt til trekanter.)

Sprett opp 2-3 sting i gropen og sy fra gropen og ut. Sy den andre siden på samme måte og det er lettere å få hjørnet flatt og pent.

Stryk arbeidet og renkutt. Jeg ville ha avlange slumretepper og sydde derfor på et forlengelsesstykke i hver kortende. Disse er kuttet 9 inch brede.

Lengden måler du tvers over midten på stjernen. Dette er viktig for å unngå at kortsidene får ulik lengde og bølger.

Stripet ramme er kuttet 7 inch bred, men her kan du regulere bredden i forhold til hvort stort du vil ha teppet. Hva med flere rammer i ulike stoffer? Det andre teppet har blomstret ramme som er kuttet 5 inch bred.

Mål lengdene også her over midten så er du sikker på at teppet får like langde sider hele veien.

Montering:

Legg sammen bakstykke, vatt og forsiden og fest med quiltespray. På våre nettsider finner du en video som viser hvordan du setter sammen lagene med quiltespray uten at alt krøller seg. Det går an å gjøre det alene!

De 2 teppene er quiltet litt forskjellig, se bildene til høyre. Det ene er quiltet gjennom midten og ut til rammene, bildet øverst. Det andre er quiltet rundt og rundt, men ca 2 mm fra sømmen på annenhver fargerad. Jeg syns den første quiltingen ble penest.

I rammene har jeg bare quiltet rette sømmer, ikke for mange, men nok til at alt holder seg godt sammen.

Lukkekanten er dobbel og kuttet 2 3/4 inch bred. Ca 5 lengder syes sammen på skrått, brettes dobbelt på langs på strykebordet. Sy fast med maskin fra forsiden og med hånd fra baksiden. På våre nettsider finner du grundig forklaring på flere måter å sy på lukkekant. Jeg bruker sømrom 1 cm når jeg syr på lukkekanten for det er den bredden jeg vil ha på ferdig lukkekant.

Den andre stjerner fikk andre rammer og andre stoffer. Selv om stjernene er like ble uttrykket helt forskjellig med variasjon på rammene og forlengelsesstykkene!