Smykkeposer

0
50
Sett
Årets julegave eller bare en hyggelig oppmerksomhet til en venninne?
Materialer og mål:
Størrelse: ca. 14 x 13 cm
Ca 20 cm full bredde, lin eller lignende
Glidelås 12 cm
Vlisofix
Stoff til applikasjon
Brodertråd til applikasjon og brodert navn
Evt knapp til lukking (kan droppes)
Sybeskrivelse:

Klipp ut en del på 16 x 38 cm (6 1/4 x 15 inch), del A. Jeg anbefaler at du klipper og ikke skjærer og at du følger trådretningen på vevingen så godt som mulig. Lin er et levende materiale og kan lett bli vindskjevt

Klipp et stykke på 16 x 16,5 cm ( 6 1/4 x 6 1/2 inch), del B, og et stykke på 16 x 12 cm ( 6 1/4 x 4 3/4 inch) til innerlomme, del C.

Dersom du vil applikere på et motiv, f.eks. hjerter, må det gjøres nå. Vil du dekorere med motiv sydd over papp kan dette gjøres senere. Det er da lettere å få plassert motivet pent.

Tegn hjertene på vlisofix og stryk på stoffene du skal applikere med. Klipp ut og plasser på del A, Hjertespissene skal være ca. 4 cm fra kanten på den ene kortsiden. Appliker med symaskin eller med tungesting for hånd, f.eks med to tråder moulinegarn.

Smykkeposen blir ekstra personlig om du broderer på navnet på mottageren. Det gjør du på del B. Broder med attersting eller symaskin.

Sy siksak rundt alle kantene. Legg kortsiden av del A som er lengst vekk fra de applikerte hjertene sammen med kortsiden på del B hvor navnet er brodert. Fest med nåler og sy sammen med 2 cm sømmonn. Det kan være lurt å tegne en krittstrek så du har noe å sy etter. Men la det stå igjen en åpning på midten til glidelåsen, ca 12 cm, se tegning.

Sy deretter igjen resten av åpningen med tråklesting, enten med maskin (6 mm lange sting) eller for hånd. Press sømmonnet til hver side.

Snu stoffet med retten opp og plasser glidelåsen under så midten kommer rett under
tråklestingene. Fest med nåler. Evt kan glidelåsen tråkles fast om du synes det er lettere. Start å sy i den enden hvor glidelåsen ikke har glideren. Sy med normalfoten og la siden av symaskinfoten følge sømmen som er tråklet sammen. Sy til du nærmer deg glidelåsglideren.

Stopp med nålen nedi stoffet og hev trykkfoten. Sprett opp tråklesømmen nærmest glideren og lirk den forsiktig nedover forbi nålen og ned til der det alt er sydd. Derved er den ikke lenger i veien for sømmen og du syr videre til enden av glidelåsen. Det er viktig at denne er festet godt på forhånd, enten med nåler eller tråklesting ellers vil det lett forskyve seg. Sy så noen sting tvers over og fortsett ned på den andre siden av glidelåsen.

Sy nedover til du nærmer deg glidelåsglideren. Stopp med nåla i stoffet og hevet trykkfot og lirk glideren på nytt forbi symaskinnåla slik at glidelåsen igjen er lukket. Sy deretter sømmen ferdig og avslutt med en søm på tvers.

Dersom du har brukt en for lang glidelås, klippes den av ca 1 cm fra sømmen og det sikk- sakkes flere ganger over sårkanten. Til sist fjernes alle tråklestingene.

Hvis du ønsker innerlomme tar du del C. Brett inn 1 cm 2 ganger på den ene langsiden. Sy ned bretten. Stryk opp en enkelt brett på motsatt langside. Lommestykket skal nå måle 8,5 cm x 16 cm.

Plasser lommen på vrangsiden av del A, dobbeltbretten skal vende mot hjertene ca 16 cm fra kanten.

Sy en søm over kanten der det er en enkelt brett. Dette blir bunnen i lommen. Sy en søm på tvers i midten av lommen for å lage to rom. Siksak over kantene.

Brett arbeidet dobbelt så kortsidene til del A og B kommer mot hverandre, rette mot rette. Pass på at glidelåsen er åpen, den er senere vrengeåpning. Den innvendige lommen skal være noen få millimeter høyere opp enn bretten i bunnen.

Tegn en bue på del A, se mønster til bue. Dersom du ønsker å sy mange smykkeposer kan det være lurt å lage en sjablong i papp eller plast og tegne etter.

Sy en søm som starter nederst ved bretten, rundt buen og deretter ned på den andre siden. Bruk normalfotens bredde som sømmonn. Klipp deretter langs buen. Klipp også mange hakk i sømmonnet i buen, dette er viktig for å få en jevn og fin bue. Uten hakk blir den kantete.

Stryk ut sømmene og vreng gjennom glidelåsåpningen. Stryk buen på nytt godt fra retten så den blir jevn og pen.

Dersom du ønsker å ha knapp, syr du et knapphull ca 1,5 cm fra buekanten. Sy deretter i en passende knapp i posen.

Om du vil applikere dekor som er sydd over papp og synes det var vanskelig å plassere disse før posen er ferdig kan de sys på nå. Press dem godt og ta så ut pappen. Sikt inn plasseringen så det blir jevn avstand til kantene når smykkeposen er lukket. Fest dekoren til smykkeposelokket med litt tekstillim eller knappenåler. Du kan så lirke hånden inn i åpningen på lokket fra innsiden og får tak. Derved kan du få sydd på applikasjonen uten at det blir sydd i mer enn det ene laget.

Når dekoren er sydd fast avslutter du med å sy en søm over poselokket, litt ovenfor glidelåsen. Dette for å hindre gjenstander i å falle nedi.