SAGEBUD QUILT

0
302
Sett
Sagebud

 

Det er en sprek fargekombinasjon i denne antikke quilten. Her får du historien om quilten, og i magasin #2-19 får du mønsteret så du kan sy din egen Sagebud, eller sy en moderne quilt basert på det fine blokkmønsteret!

Tekst: Helene Juul

Foto: Albert Tureczek, www.abmmodel.dk

Det er nok ikke noen hemmelighet for noen at jeg har en stor kjærlighet til antikke quilts, og etterhvert også en anselig samling oppbygget gjennom de siste 15 år. Jeg startet med å kjøpe quilteblokker og quiltetopper, for det var hva jeg hadde råd til. Det er jeg holdt opp med, og nå kjøper jeg kun ferdige quilter. De fleste av mine antikke quilter er kjøpt på reiser i USA og England, og andre har jeg kjøpt online hos utenlandske antikkselgere eller på auksjon, f.eks. på E-bay. Jeg vil ikke utrope mig selv som ekspert, men man skal allikevel ha litt erfaring for at kunne kjøpe online. Noen ganger "lyver" foto og en quilt er mere slitt enn det umiddelbart fremgår av fotoene.

Jeg kjøper både quilts som er i så god stand at de kan brukes og innimellom også noen som er mere skrøpelige, men de ligger normalt ikke fremme. For det første har jeg katter og dessuten så tåler de gamle quilter ikke for mye sollys, så for det meste bor de i noen kofferter på toppen av et skap i mitt soveværelse. Jeg elsker at kikke på dem og besøker også gjerne lokale quiltelag og andre steder, for å viser dem frem og fortelle litt om deres historie (hvis jeg kjenner den) og quilthistorie i alminnelighet.

Jeg har flere gange rekonstruert en av mine antikke/vintage quilter og har laget mønster på dem, så da Quiltemagasinet spurte om de kunne bruke en av mine quilts, var det ikke vanskelig å si ja.

Sagebud betyr Salvie knopp eller skudd. Om min quilt vet jeg kun at den stammer fra Oklahoma i USA og at den er fra perioden ca. 1890-1920 – og mitt personlige antagelse er at den er fra slutten av perioden 1910-20. Når jeg vurderer dette, så kikker jeg ikke bare på de brukte stoffer; shirtings, ruter og de forskjellige mønstre, men også i høy grad på quiltens to gjennomgående ensfargede stoffer; blek lyserød og dyp oransje, noe som er en usedvanlig men veldig flott kombinasjon, og det som gjorde at jeg falt for quilten.

Nu er det jo sånn, at en quilt godt kan inneholde eldre stoffer. Vi kjenner det jo selv - at vi har stoffer i vår stoffsamling som er flere år gamle – og noen av de anvendte stoffer i blokkene peker da også til slutten av 1800-tallet. Det er bunnstoff og stoff til mellomverk som er de nyeste og som angir perioden som quilten er sydd i (starten av 1900-tallet). I denne perioden hadde man en litt støvete palett; jadegrøn, fersken, rosa, forskjellige nyanser av blå, lys gul, grå, sandfarget/beige og fiolet. Man var også begynt å bruke svart som en motefarge og ikke bare som et merke for sorg.

Quiltens 20 blokker er håndsydde og ”scrappy”; dvs. blokkene er ikke like. Quilten har ganske tykk vattering. Den er håndquiltet. Selve quiltemønstret leder meg også som quiltedetektiv på sporet av en tidlig 1900-tals quilt med ”cross hatch” (rutenett) i bakgrunnen av blokkene og kabelquilting i mellomverket. Quilten har en (billig) råhvit musselin på baksiden, ingen lukkekant, men baksiden er foldet over til forsiden. Det er ikke en ”Best quilt”, men en bruksquilt som bærer preg av å ha være brukt og vasket mange ganger.

LEGG IGJEN ET SVAR

Fyll inn din kommentar!
Skriv inn navnet ditt her