Handlenett

0
980
Sett

 

Et handlenett er enkelt å sy! Miljøvennlig fordi det kan brukes flere ganger og fordi bomull er et organisk materiale! Husk å ha et handlenett i vesken din hele tiden (eller legg dem i bilen) Sy gjerne flere- for det er en flott og nyttig gave!

Handlenettet måler ferdig 43 x 52 cm. Det er sydd med skjulte råkantsømmer og enkel bunn. Håndtakene er av gjordbånd i bomull.

En søt Kokeshi-applikasjon er sydd som pynt på handlenettet (Kokeshi er en japansk tradisjonell, malt tredukke). NB:Mønster på denne applikasjonen finner du i Quiltemagasinet nr 3/2018. Applikasjonen gjøres før dur syr handlenettet sammen!

Materialer:
50 cm x 110 cm stoff
80 cm gjordbånd i bomull
ca 2,5 cm bredde
Evt. stoff og applikasjonsvliselin til applikasjon
Vanlig syutstyr

  1. Slik gjør du:Kutt stoff 50 cm x 110 cm. Skjær bort jarekantene. Fold i to og stryk bunnfolden. (Størrelsen kan du variere som du vil. Mitt stykke målte 46cm x 54cm når det var foldet i to.)
  2. Applikasjonen lages før du syr handlenettet sammen. Plasser applikasjonen på høyre side, ca 15 cm opp fra bunnfolden. Tegn av ønsket mønster på applikasjonsvliseline. Det finnes flere typer applikasjonsvliseline, så følg produsentens instruksjoner med hensyn til pressetid og stryketemperatur. Tegn av mønsterdelene på papirsiden. Klipp ut med litt monn. Stryk på vrangsiden av ønsket stoff. Klipp ut nøyaktig etter streken. Vær nøye med rekkefølgen, og posisjoner applikasjonsdelene på bakgrunnsstoffet. Stryk fast. Sy kantsøm rundt applikasjonen. Bruk matchende tråd og evt. sikksakk-søm eller kantstingsøm på symaskinen.
    Tips: Du kan applikere et motiv, eller f.eks en bokstav eller en tekst!
  3. Kutt 2 stk 40 cm lange bånd. Stryk inn en cm i hver korte ende. Marker midten på øvre kant. Plasser båndet ca 8 cm ut fra midten til hver side. Fest båndet ca 5 cm ned fra øverste kant, med et sømkryss tvers over båndet på hver side av stoffet.
  4. Legg stoffet vrange mot vrange (JA det er riktig!), og sy sidesømmer med knapp ¼ inch (6 mm) søm.
  5. Vreng og press sidekantene. Sy sidesømmene en gang til. Sy med en litt større bredde, ca 7-8 mm. Nå er råkantene skjult. Press sømmen.
  6. Lag bunnhjørner: Fold slik at bunnfolden ligger rett mot sidesømmen. Sy en søm tvers over hjørnet, ca 5 cm innpå. Gjenta for det andre hjørnet. Press godt. Du kan klippe av hjørnetrekantene og sikksakke råkantene, men du kan også la dem være inne i vesken slik at de gir litt ekstra hold til bunnen.
  7. Vreng slik at retten kommer ut. Press bunnen godt. Den vil folde seg pent i bunnen.
  8. Stryk inn øverste kant dobbelt, med ca 1 cm bred fold. Sy ned øverste kant med en stikning. Som ekstra forsterkning, så valgte jeg å sy stikningen rett over håndtakene, men du kan også sy stikning uten at håndtakene er med.
  9. Ferdig! Gratulerer med nytt handlenett! Send gjerne inn et foto til redaksjon@quiltemagasinet.no eller del foto av ditt handlenett på våre FB-sider! Da får vi vist fram & inspirert andre til å sy også!

Design/foto/tekst: Wenche Wolff Hatling