Del 2 av «rad for rad» – Modern Music

0
157
Sett
Så er vi kommet til del 2 av årets blokkprosjekt – som er et rad-prosjekt! Bli med nå da vel! Du får mønster til en rad i hver utgave i løpet av 2018. Hver rad er designet av en av våre nordiske quiltedesignere. Denne flotte musikktema-raden er designet av svenske Marie Hellbergh.

Remove the row

Column: 1

Om designeren:

Marie Hellbergh har i mange år vært en velkjent quilteprofil fra Sverige. Hun startet Quiltbutik Textilia i 1998. Hun har arbeidet med lappeteknikk siden hun var 15 år, etter kurs i ulike tekstilteknikker. Interessen for lappesøm tok fart i de årene hun bodde i Connecticut, USA. «Der opplevde jeg hvor stor betydning quilts har for de fleste amerikanere. Lappetepper er for dem ikke bare et sengeoverkast, men de symboliserer også hjemmetrivsel og familiesamhørighet». Vel tilbake i Sverige startet hun sin egen quiltebutikk, som hun nå driver hjemmefra, med en webbutikk. Marie er en vel ansett kursleder, og undervisning er noe hun er glad i og kommer til å fortsette med.

Column: 2

Modern Music:

Jeg er veldig interessert i moderne quilter akkurat nå, og jeg liker dem med rene og enkle former med relativt mye bakgrunn. Gjerne en lys farge. Det skal gjerne også være tett quilting. En Rad for rad-quilt gir muligheter til å prøve litt ulike blokkmønster, og det gjør det spennende å sy for det blir ikke kjedelig!

Da jeg designet denne raden så tenkte jeg på de urolige bilder som man kan se på et mixerbord/ equalizer (En equalizer kan forhøye og senke volumet i et utvalgt frekvensområde i lydspekteret). Derav navnet Modern Music. Det tok en stund å bli fornøyd med blokkdesignet, for det er alltid mye «knaing» med linjene, selv på enkle blokker. Marie Hellbergh

Fakta om rad-prosjektet:

• Hver utgave av Quiltemagasinet har mønster til én rad. Første kom i utgave 1/18.
• Hver rad måler 60” lengde og 9” bredde (150 cm x 22,5 cm) i ferdig mål.
• Dette er et mysterium-prosjekt! • Quilten vil til slutt måle ca 160 cm x 214 cm, inkludert     mellomverk og kanter.
• Fargepalett: Radene vil sydd med blokker med fiolett, rosa, lime, turkis og mørk blå, på en lys kremhvit bakgrunn. Velg din egen palett!

Slik syr du raden:

Raden består av 5 blokker: 3 stk Blokk A og 2 stk Blokk B. Blokkene er like i oppbygging, men har litt forskjellig fargeplassering. Blokkene er plassert annenhver, med strimler før, etter og mellom hver blokk.

Layout av hele rad 2.

Kutteliste: Før/etter/mellomstrimler: Kutt 6 stk 1 ¾” x 9,5” strimler.

Blokk-1

Blokk 1:
Kutt fra lys bakgrunn:
• 3 stk B 2” x 9,5”
• 2 stk G 2” x 3,5” rektangler
• 1 stk C 2” x 2 ¼” rektangel
• 1 stk E 2” x 4” rektangel

Kutt fra fargede stoffer:
• 2 stk I 2” x 1,5” rektangel (svart stoff)
• 1 stk A 2” x 5,5” strimmel (rosa stoff)
• 1 stk H 2” x 6 ¾” strimmel (grønt stoff)
• 1 stk D 2” x 6,5” strimmel (blått stoff)
• 1 stk F 2” x 6” strimmel (rosa stoff)

 

Blokk 2:

Blokk 2 kuttes i samme mål som Blokk 1,
men D er i grønt stoff og H er i blå-turkis stoff.

Søm: Legg alle bitene utover slik som mønsterskissen viser. Sy sammen i loddrette rader. Press etterhvert. Sy radene sammen slik mønsterskissen viser. Press. Renskjær til 11” x 9,5” inkl. sømmonn. Sy totalt 5 blokker.

Legg blokkene utover annenhver blokk A og B, med mellomstrimler og lys strimmel før og etter raden. Sy sammen. Press.