Quiltemagasinets «Rad for rad»-prosjekt 2018

0
325
Sett
Bli med på rad-for-rad-prosjektet nå i 2018! Du får mønster til en rad i hver utgave i løpet av 2018. Syr du alle radene, vil du på slutten av året ha 6 fine rader til en fin quilt!Hver rad er designet av en av våre nordiske quilte-designere. Først ute er danske Helene Juul, som har kombinert det moderne med det tradisjonelle!
Fakta om rad-prosjektet:

• Hver utgave av Quiltemagasinet har mønster til én rad.
• Hver rad måler 60” lengde og 9” bredde (150 cm x 22,5 cm) i ferdig mål.
• Dette er et mysterium-prosjekt!
• Quilten vil til slutt måle ca 160 cm x 214 cm, inkludert mellomverk og kanter.
• Fargepalett: Radene vil sydd med blokker med fiolett, rosa, lime, turkis og mørk blå, på en lys kremhvit bakgrunn. Velg din egen palett!

 


Piler & Punkt

– Gammelt møder nyt

DA JEG FØRST ble spurt om jeg ville designe en rad til Quiltemagasinet, ble jeg inspirert av selv ordet. Rad på dansk = rekke, men «rad» på engelsk betyder kult/tøft, og det var nettopp en slik rad jeg gjerne ville designe. Samtidig ville jeg gjerne tegne en rad som var enkel at sy, men som allikevel ville se avansert ut.

DENNE RAD BESTÅR AV en tradisjonell blokk «Broad Arrow», først publisert i USA i Farm Journal i 1937-39, samt en moderne minimalistisk blokk «Punkt blokk», som jeg selv har tegnet. Jeg er selv det, man ville kalde en tradisjonell quilter og elsker de tradisjonelle blokkmønstre, men føler mig også veldig tiltrukket av moderne minimalisme. I raden kombineres begge deler. Der er visse designelementer og motiver, som man ofte ser i moderne minimalistiske quilts. Et av dem er pilen, som mange sikkert har formodet er en ny blokk, men som man også kan se på quilts helt tilbake i midten av 1800-tallet. Blokken «Broad Arrow» er nok ikke en av de blokkene, man ser så ofte og med det riktige valg av farger og valør, kan den få et fint moderne utrykk.

God fornøjelse og lykke til, Helene Juul

Slik syr du:

Raden består av 5 Pile-blokker, satt sammen med 4 punkt-blokker. Sømmonn er ¼”.

Forslag til fargepalett: Lyse bakgrunner, knallfarger som rosa, fiolett, limegrønn, turkis, med innslag av svart, både mønstrede og ensfargede. Beregn ca. 3 meter lys bakgrunn og ca 2,5 meter fargede stoffer.

1.Punkt-blokk:

Kuttemål for 4 Punkt-blokker: Kutt fra bakgrunnstoff:
8 stk 4,5” x 3,5” rektangel A
8 stk 1,5” kvadrat B

Kutt fra svart stoff:
4 stk 1,5” x 1,5” kvadrat B
Sy 2 lyse B-kvadrater til hver side av et svart B-kvadrat. Press. Sy A-rektangel til topp og bunn av B-strimmelen. Press. Renskjær til 3,5” x 9,5”. Sy totalt 4 blokker.

 

 


2

2.Pil-blokk:

Kuttemål for 5 pileblokker:
Kutt fra bakgrunnstoff:
20 stk 2” x 2” kvadrat A
20 stk 2,5” x 2,5” kvadrat B
10 stk 3,5” x 3,5” kvadrat C

Kutt fra hvert av 5 forskjellige rosa/fiolette stoffer:
3 stk 2” x 2” kvadrat A
2 stk 2,5” x 2,5” kvadrat B
1 stk 3,5” x 3,5” kvadrat C

Kutt fra hvert av 5 forskjellige lime-grønne stoffer:
3 stk 2” x 2” kvadrat A
2 stk 2,5” x 2,5” kvadrat B
1 stk 3,5” x 3,5” kvadrat C

Kutt fra svart stoff: 10 stk 2” x 2” kvadrat A


3.Sy trekant-kvadratene

Tegn en diagonal linje på baksiden av alle lyse bakgrunns B-kvadrater. Legg bakgrunnskvadrat B sammen med rosa kvadrat B, rette sider sammen. Sy ¼” søm på hver side av den diagonale linjen. Kutt i den diagonale linjen, fold ut og press de to kvadratene. Renskjær til 2” x 2” kvadrat. Gjenta slik at du får 4 stk BB-kvadrater i rosa/bakgrunn, og 4 stk BB-kvadrater i lime/bakgrunn, til hver blokk. Gjenta dette til alle de 5 blokkene


Slik syr du blokken:

Legg alle delene utover til en blokk. Sy sammen i 4 deler først, deretter syr du delene sammen til en blokk. Press. Renskjær til 9,5” x 9,5” kvadrat. Sy totalt 5 blokker, i forskjellige fargekombinasjoner.


Sy sammen raden:

Kutt fra lyst bakgrunnsstoff: 2 stk 2” x 9,5” strimmel. Legg alle pileblokkene
og punktblokkene i rekkefølge slik mønsterskissen viser. Legg merke til at pileblokkene
vender i forskjellig retning. Sy sammen blokkene. Sy en lys bakgrunnsstrimmel
i hver ende av raden. Press. Raden skal nå måler 60,5” x 9,5”
inkl.sømmonn.