Lotta-veske

0
905
Sett

 

Denne vesken har to utvendige lommer, rommer det meste og har smart glidelåslukking. Skulderemmene gir støtte og skjuler samtidig lommens sårkant. Lommen er quiltet med forsterket rettsøm i kontrastfarget tråd som matcher glidelåsen (den sømmen har du sikkert på symaskinen din!) Vesken er stabilisert med vliseline.

Design/søm: Wenche Wolff Hatling Foto: Marie Oliva Gaski med Bosse bulldog

Mål: 33 cm høy, 39cm bred
Sømmonn er 1cm

MATERIALER (STOFFBREDDE 110CM)
• 45 cm hvitt stoff
• 45 cm svart halvlin
• 60 cm farget innsidestoff
• 2,5 meter 1” bredde syntetisk gjordbånd (webbing)
• 40 cm glidelås i kontrastfarge (metall eller nylon)
• 20 cm x 60 cm tynn vatt (volumvliseline)
• 40 cm x 80 cm vliseline H250
• Sytråd i kontrastfarge

KUTT FRA HVITT STOFF:
2 stk 42 cm x 25 cm (16,5” x 10”) til utsiden B

KUTT FRA SVART HALVLIN:
42 cmx 30 cm (16,5” x 12”) til bunnstykke C
20 cm x 60 cm (8” x 24”) til lomme A

KUTT FRA INNSIDESTOFF:
20 cm x 60 cm (8” x 24”) til lomme A
42 cm x 78 cm (16,5” x 31”) til innside

1.  Sy lommestykket: Legg tynn vatt på vrangsiden av lommestykket A. Marker quiltelinjer med 1 cm avstand (bruk en hera-marker eller krittpenn). Quilt linjene med forsterket rettsøm og kontrastfarget tråd. Legg lommen rette mot rette med farget innsidestoff A. Sy hver korte ende. Vreng og press kortsidene. Sy 2 rettsømsstikninger i øvre kant.

2. Sy hovedstykket: Sy hvitt stoff B i hver ende av svart bunnstykke C. Legg sammen med tynn dukvatt. Quilt en pyntestikning med forsterket rettsøm på det svarte stoffet. Fold stykket i to og marker midten på bunnen med knappenåler.

3. Legg lommestykket midt på hovedstykket. Nål fast i midten. Sy sikksakk langs begge langsidene på lommestykket (Tips: bruk overtransportør). Start på midten i bunnen og nål fast gjordbånd langs langsiden av lommen og opp i en bue over kanten, og tilbake langs langsiden på lommen, en ny bue og så tilbake til startpunktet. Mål ut slik at buene blir like store. Buen bør være ca 20 cm høy for at den skal fungere som skulderstropp. Sy fast gjordbåndet med to stikninger i kanten. Sy en kryssforsterkning på stroppen ca 2 cm fra øvre kant.


4. Legg veskestykket rette mot rette. Fold sammen og sy begge sidesømmer. Press. Sy en en tverrsøm i hvert hjørne ca 5 cm fra spissen, slik at det dannes en bunn og vesken får fasong. Klipp av hjørnet. Press bunnen.

Glidelås: Åpne glidelåsen. Tråkle/nål glidelåsen fast langs øvre kant, på rettsiden av vesken, slik at tennene ligger ned mot bunnen. NB: Rettsiden av glidelåsen skal ligge rette mot rette med utsiden. Sy glidelåsen fast med en rettsøm (bruk glidelåsfot).

Sy veskens innside: Fold innsidestoffet i to, sy begge sidesømmene, men sett igjen ca 10 cm (4 inch) vrengeåpning i den ene siden. Sy hjørne-tverrsøm ca 5 cm fra spissen. Press sømmene.

5. Montering: Legg hovedvesken inne i innsidestoffet, rette mot rette, kant i kant. Glidelåsen ligger nå mellom stofflagene. Sy rundt øvre kant, men sett igjen en liten åpning ved glidelåsenden. Vreng gjennom vrengeåpningen i innsidestoffet. Sy igjen vrengeåpningen. Legg innsiden ned i hovedvesken. Press sømmen. Putt glidelåsenden ned mellom utside og innside. Sy igjen hullet ved glidelåsenden med noen håndsømsting. Hvis du ønsker, kan du lage bunnplate med stoff og stiv kartong (eller fast2fuseinnleggsmateriale) for ytterligere stødighet i bunnen.