Vi syr sirkler med frysepapir

0
506
Sett
Ved hjelp av frysepapir og litt quiltespray er det ingen sak å sy perfekte sirkler

Vanligvis blir sirkler applikert på et annet stoff fordi de fleste av oss synes det for komplisert å sy sirkler sammen med vanlig lappeteknikk. Men ved hjelp av frysepapir og litt quiltespray er det ingen sak å sy perfekte sirkler. Marianne Hasselø har lyst til å sy sirkler og har derfor ønsket seg en gjennomgang her i Quiltemagasinet. Sirklene kan du bruke til utrolig mange ting, se vår Pinterest tavle og få ideer! Vi har også laget en video, sjekk våre nettsider.

Sybeskrivelse:
Klipp ut kvadrater i frysepapir, ca 10 x 10 inch (25 x 25 cm). Kvadratene behøver ikke være nøyaktig klippet og heller ikke helt like store. Men de må selvfølgelig være en del større enn den sirkelen du ønsker å sy. Bilde 1.

Lag en sirkelmal med diameter 6 inch (15 cm) eller bruk en asjett/kopp med ca dette målet. Selvfølgelig kan du velge deg helt andre mål, bare husk at sirkelen skal være en del mindre enn frysepapirkvadratet. Tegn opp sirkelen på den ru siden av frysepapiret, ca midt på. Klipp ut sirkelen helt nøyaktig. Bilde 2.

Kutt et kvadrat i det stoffet som du vil ha som bakgrunn for sirkelen på 10 1/4 x 10 1/4 inch (26 x 26 cm). Lim frysepapiret med utklippet sirkel omtrent midt på kvadratet, på vrangsiden. Bilde 2. Hvis du vil ha sirkelen nøyaktig i midten, må du måle ut. Jeg valgte å bruke øyemål og er fornøyd med resultatet som med små ”unøyaktigheter” gir et mer levende resultat. Men dette er en smaksak! Stryk fast frysepapiret, ikke bruk damp. Klipp ut sirkelen, ca 2 cm innenfor sirkelmarkeringen.

Klipp hakk inn til sirkelen, rundt det hele, men stopp 1 mm før kanten. Det brede sømrommet inne i sirkelen er viktig for at det skal gi et godt feste når du limer. Vanlig sømrom vil rett og slett IKKE fungere! Stryk sømrommet inn over frysepapiret, bruk damp. Brett godt over når du stryker, stoffet skal ligge helt inntil kanten av frysepapiret. Bilde 3.

Kutt et kvadrat på 8 x 8 inch (20 x 20 cm) i det stoffet du vil ha som sirkel. Legg til side til du har sprayet det andre stykket. Legg kvadratet med sirkelhull med vrangen opp på et avispapir og spray rundt kanten på sirkelen. Spray godt, det gjør ingenting om du sprayer litt utenfor det du har brettet over. Bilde 4.

Legg nå den mindre kvadraten over med retten ned og trykk ned så det limer seg godt sammen. Bilde 5. Snu arbeidet og løsne forsiktig det øverste stoffet, det vil si stoffet som danner bakgrunn for sirkelen. Når du løfter stoffet må du passe på at hakkekanten holder seg på plass og fortsatt er limt til stoffet som dannet sirkelen. Bilde 6. Fjern frysepapiret forsiktig. Bilde 7. Du må fjerne frysepapiret med en gang og sy sirkelen, for quiltesprayen limer ikke lenge, den fordamper. Sy rundt hele sirkelen akkurat i brettekanten. Bilde 8. Stryk blokken og kutt ned overflødig stoff bak.

Når du først behersker teknikken er det mange muligheter

Når du først behersker teknikken er det mange muligheter. Du kan fortsette å sy nye sirkler inne i den store. Men det er begrenset hvor små det er lurt å lage dem. Prøv deg fram! Det er nøyaktig samme framgangsmåte videre. Se på sirkelblokken som et helt stykke stoff og bruk samme framgangsmåte på nytt, men med en mindre sirkel. Du kan også bruke former som ikke er helt runde. Men pass på at du ikke tegner for skarpe buer, det vil bli ganske pirkete å sy. Jeg har sydd et veggteppe med ovale sirkler i hverandre og også sirkler som krysser hverandre. Del gjerne med oss hvis du prøver deg på denne teknikken. Hvis du sender inn til vårt Lesergalleri, får du en stoffpakke i Posten. Legg også ut på våre Facebooksider eller på vår åpne Instagram tavle. men da må du sende meg en mail først så du blir registrert. La det gå rundt i ring, lykke til med sirkler!

Forrige artikkelCard Trick
Neste artikkelUgleforkle
DEL