Ugleforkle

0
1237
Sett
Dette forkle syr du på 2 timer!

Lettsydd & tøft forkle med applikert uglelomme! Praktiske knytebånd i kontrastfarge gjør at forkleet passer både liten og stor.

Materialer: (stoffbredde 110cm):
• 60cm halvlin eller litt stødig bomullsstoff
• 10cm lyst grått bomullsstoff
• 50cm x 50cm blåmønstret stoff
• 50cm x 50cm oransje stoff
• 50cm x 50cm volumvliseline/tynn vatt
• Litt hvitt stoff + applikasjonsvliseline

Forkledet er sydd av et helt stykke stoff. Uglelommen er quiltet og vrangsydd. Bruk kontrastfarget sytråd til alle stikninger. Fest alle sømmer godt. Ferdig størrelse er ca 52cm x 76cm. Knytebånd er tredd i løpegangen, slik at det er enkelt å tilpasse til liten og stor (gutten på foto er 12 år). Sømmonn er ¼” på den applikerte lommen.

Slik syr du:
1)
Se mønstertegningen. Kutt 56cm x 80cm fra halvlin/kraftig stoff. Start med å applikere en lys bord nederst på forkle. Kutt fra lyst stoff 3” bredde x 60cm lengde. Stryk inn ¼” langs begge langsidene. Nål fast strimmelen på bakgrunnsstoffet ca 6cm fra nedre kant. Appliker strimmelen med en rettsømstikning ca 1-2mm fra kanten. Press. Renskjær sidekanten.

2) Stryk inn alle sider 2 ganger med ca 1cm bredde. Sy alle kanter med dobbel rettsømstikning med kontrastfarget tråd. Se kantstikningstips på side 53.

3) Klipp vekk en trekant på 14cm x 16cm på hver side (se mønstertegningen). Fold og stryk inn 2 ganger med 0,7cm og deretter 1,5cm bredde, slik at det blir en løpegang i hver side. Sy med rettsøm.

4) Lommen er en foldet trekant. Kutt fra oransje stoff, volumvliseline og blått stoff en rettvinklet trekant med kortsidelengde ca 16,5” (43cm). NB: Ta hensyn til mønsterretningen (som på det blå stoffet vi brukte!) Legg volumvliseline på vrangsiden av blå trekant. Quilt sammen lagene. Press og renskjær.

5) Legg quiltet blå trekant rette mot rette med oransje trekant. Nål sammen. Sy rundt hele trekanten, men la det stå igjen ca 8cm vrengeåpning på den lange siden. Klipp forsiktig vekk stoffet og spissene. Vreng. Jobb sømmen godt ut. Press trekanten godt.

6) Fold inn vingespissene ca 10cm fra begge sider. Press. Fold ned nebbet ca 5cm. Press. Tegn av øynene på applikasjonsvliseline. Stryk på vrangsiden av hvitt stoff. Klipp ut. Bruk svart tusjpenn (permanent stofftusj) og tegn på øyeeplene. Monter øynene under nebbtrekanten. Appliker på plass med rettsøm og hvit tråd.

7) Nål fast uglelommen sentrert midt på forkleet, ca 22cm fra nedre kant. Sy fast med rettsøm: Sy en trekant i nebbtrekanten. Sy begge vingespisser og nedre kant (se mønstertegningen).

8) Klipp og sy skråbånd til knytebånd: Kutt 1,5” brede skråstrimler (kutt på diagonalen) fra oransje stoff. Skjøt sammen til 2,5 meter bånd. Fold inn ¼” fra hver side. Fold båndet i to en gang til og sy båndet sammen med en rettstikning. Tre knytebåndet inn i løpegangene. Fold inn endene på båndet og sy til med noen små sting for hånd. Og hvis du vil, kan du broderer navnet i den applikerte borden nederst på forkledet!

Mønster