Card Trick

0
663
Sett
En tradisjonell blokk som best egner seg til 4 stoffer
Dette er en tradisjonell blokk som best egner seg til 4 stoffer med god kontrast mot lys eller mørk bakgrunn. Det er en 9-blokk og hver 9-rute består av trekantkvadrater. For å lette sømarbeidet valgte jeg å sy alle trekantkvadratene med hurtigsøm, 2 og 2. Gunn Torild Dons har ønsket seg denne blokken.

Materialbehov 12 blokker:
• Teppets størrelse er ca 140 x 180 cm
• Blokkstørrelse: 15 1/2 x 15 1/2 inch, inkl. sømrom
• Sømrom er 1/4 inch
• Ca 150 cm lyst bakgrunnsstoff
• Ca 55 cm av hver i 4 kortfarger
• Ramme, ca 70 cm
• Dobbel lukkekant, ca 55 cm
• Vatt og bakgrunn, ca 150 x 200 cm

Kutteskjema:
Kutt i lyst bakgrunnsstoff: 4 remser med bredde 6 inch og 2 remser med bredde 6 1/2 inch. Alle i hele stoffets bredde. Kutt remsene til kvadrater på henholdsvis 6 og 6 1/2 inch. Hver remse skal gi deg 6 kvadrater. Kutt i hver av de 4 kortfargene: 1 remse på 6 inch og 2 remser på 6 1/2 inch. Kutt remsene til kvadrater på henholdsvis 6 og 6 1/2 inch. Hver remse gir deg 6 kvadrater. Mørk ramme kuttes 4 inch bred, du trenger 6 lengder. Lukkekanten kuttes 2 3/4 inch bred, du trenger 7 lengder.

Sømbeskrivelse: De l B1, B2, B3 og B4:
Ta alle lyse 6 x 6 inch kvadrater og merk diagonalen på stoffets vrangside med blyant eller merkepenn. Legg alle disse kvadratene rette mot rette på en 6 x 6 inch kortfarge kvadrat. Sy på hver side av markeringen, 1/4 inch fra streken. Kutt opp i markeringen og stryk. Du skal nå ha 12 i hver fargekombinasjon og disse renkuttes til 5 1/2 x 5 1/2 inch. Se tegning 1.

De l A:
Ta 3 stykk, 6 1/2 kvadrater i hver kortfarge og legg 2 og 2 rette mot rette. Ikke bland kortfargene, men pass på at f.eks. alle lilla syes mot turkise og alle grønne syes mot mørk grønne. Merk også her diagonalen og sy 1/4 inch på hver side av markeringen, kutt opp og stryk. Du har nå 6 trekantkvadrater i hver kortfargekombinasjon. Legg 2 og 2 ulike på hverandre igjen og pass på at diagonalsømmene ligger rett på hverandre. Merk opp diagonalen og sy 1/4 inch på hver side. Du har nå 12 stykk av del A, alle med alle 4 kortfarger representert, renkutt til 5 1/2 x 5 1/2 inch. Du vil se at halvparten er speilvendte, det gjør ingenting. Se tegning 2 side 42.

Del C1, C2, C3 og C4:
Ta 3 kvadrater på 6 1/2 inch av hver kortfarge og legg rette mot rette på en lys 6 1/2 inch kvadrat. Merk opp diagonalen og sy 1/4 inch på hver side. Kutt i midten og stryk. Du har nå 6 trekantkvadrater i hver kortfarge og med lyst stoff, renkutt til 5 1/2 x 5 1/2 inch. Nå må du ha tungen rett i munnen! Hvilken kortfarge du skal sy til hvilken fargekombinasjon vil avhenge av hvordan fargene ligger i del A. Se nøye på blokkskjemaet og legg ut dine egne 9-deler til blokken før du syr neste steg. Alle disse trekantkvadratene skal nå legges rette mot rette til en kortfargekvadrat på 6 1/2 inch. Mitt skjema viser at kombinasjonen lilla og lys skal legges mot mørk grønn, turkis og lys skal legges mot skarp grønn, o.s.v. Marker også her diagonalen og sy 1/4 inch på hver side, kutt opp i midten og stryk. Du har nå 12 C deler i hver kortfargekombinasjon. Legg merke til at 6 og 6 er speilvendte, det gjør ingenting! Se tegning 3. Renkutt delen.

Sengeteppe laget med Card Trick.

Sy sammen blokken:
Du har halvparten speilvendte C deler og A deler. Del de i bunker og bruk de speilvendte til en speilvendt blokk. Se tegning 4 av speilvendte blokker. Legg ut 9-delene i rader 3 og 3, se syskjema for blokk, side 40. Sy sammen midterste rad og stryk sømrommet mot midten. Sy sammen de ytterste radene og stryk sømrommet mot ytterkanten. Da vil de ligge hver sin vei når radene syes sammen. Sy radene sammen. Renkutt blokken til 15 1/2 x 15 1/2 inch.

Mellomverk og rammer:
Jeg valgte å sy lyst mellomverk (bakgrunnsfargen i blokken) mellom alle blokkene for å få litt luft og for å få mulighet til å sy inn et lite kvadrat og dele opp det største lyse feltet der blokkene møtes. Mellomverket er kuttet 2 inch bredt. Se syskjema for sammensying av selve teppet og plassering av mellomverk med små kvadrater. Når alle blokkene er sydd sammen med mellomverk, syes det på en ramme. Rammen er mørk og kuttet 4 inch bred. Mål lengden på arbeidet tvers over midten av toppen og kutt begge langsidene med dette målet. Da unngår du at sidene blir ulike. Fest rammene nøyaktig i hver ende og fordel resten og fest med knappenåler. Sy langsidene. Gjør det samme med kortsidene. Mål over midten av arbeidet, husk å ta med rammene du sydde på langsidene. Sy på rammer på kortsidene. Press sømmene og renkutt hvis nødvendig.

Quilting:
Legg sammen bakstykke vatt og framsiden og fest med quiltespray. Vi har god forklaring på våre nettsider med video om hvordan montere store tepper med quiltespray. Quilt teppet som du ønsker. Jeg valgte en enkel quilting med buete linjer og spiraler jevnt over hele teppet. Jeg brukte en flerfarger tråd i blå og grønne nyanser. Har du tid kan du legge litt mer arbeid i å quilte for eksempel en egen bord i rammen. Lukkekanten er dobbel og kuttet 2 3/4 inch bred, du trenger 6-7 lengder. Kutt endene i 45 graders vinkel og sy alle lengdene sammen. Sy fast med maskin fra framsiden, brett over og sy med håndsøm på baksiden.

Jeg syr alltid lukkekanten på med ca 1 cm sømrom for det er den bredden jeg liker på ferdig lukkekant. Under kan du se en god forklaring på lukkekanten.

TIPS! Hvis du ser nøye etter på teppet så er det svarte felt i noen av blokkene. Det skyldes at jeg hadde litt for lite av det ene stoffet og valgte å erstatte det med ensfarget svart. Resultatet synes jeg bare ble ekstra spennende!

Tegninger og mønster