Moderne Quilt – Young Man`s Fancy

0
1509
Sett
Sengeteppe laget med forstørret blokk.

En ny trend innen moderne quilting er å forstørre en tradisjonell blokk så den blir stor nok til et helt sengeteppe. Her har jeg funnet fram blokken Young Man`s Fancy og forstørret slik at den kan brukes til et enkelt sengeteppe eller slumreteppe. Blokken regnes å være fra rundt 1815 og ble fort populær i ulike varianter. Den ble sett på som maskulin og ofte brukt i sengetepper til unge menn, derav navnet.

Materialer og mål:
• Størrelse: ca 160 x 205 cm
• 10 cm oransje, 45 cm rosa og 45 cm rødt stoff
• 10 cm lys grått, prikket
• 75 cm mørk grått
• 75 cm lyst grått
• Lys grått med vinduer, 50 cm
• Mørk grått mønstret, 50 cm
• Sort til hjørner, 25 cm
• Lys grått til smalere ramme, 50 cm
• Mørk grå til smalere ramme, 50 cm
• Bakstykke og vatt, ca 170 x 215 cm
• Lukkekant i sort, ca 50 cm

Sybeskrivelse:
Kutt remser til 9-patc blokkene: Du trenger 1 oransje, 2 rosa og 4 røde remser på 3 1/2 inch bredde og hele stoffets bredde. Sy tre og tre remser sammen til 2 ulike remsesett, se tegning 1. Kutt remsesettene opp i deler på 3 1/2 inch. Sy delene med rødt i hver ende, på hver side av delen med oransje i midten. Du har nå en 9-patch blokk, sy 4 stykker. Stryk og renkutt blokkene til 9 1/2 x 9 1/2 inch.

Kutt opp hele remsesettet selv om det er flere enn du trenger, disse skal brukes senere i rammen. Kutt midtkvadratet i rosa på 9 1/2 x 9 1/2 inch. Kutt remser på 3 1/2 inch i hele stoffets bredde; 1 lys grå og 2 mørke grå. Sy mørke grå remser på hver side av den lyse remsen. Stryk og kutt opp i lengder på 9 1/2 inch. De vil da bli til kvadrater på 9 1/2 x 9 1/2 inch. Sy sammen midtstykket slik syskjema 1 for midt – stykket viser. Kutt til trekantkvadrater: 6 lysegrå og 6 mørkegrå kvadrater på 10 x 10 inch. Legg en lys og en mørk på hverandre og marker diagonalen. Sy med 1/4 inch avstand på hver side av den markerte diagonalen. Se tegning 2. Klipp opp i den markerte diagonalen, brett ut og stryk sømrommet mot det mørkeste stoffet og du har 2 trekantkvadrater. Du trenger totalt 12 trekantkvadrater.

NB: Sjekk ferdig mål på trekantkvadratene og renkutt til 9 1/2 x 9 1/2 inch hvis nødvendig. Kutt 4 kvadrater i det lyse grå stoffet på 9 1/2 x 9 1/2 inch. Sy sammen rader med lyse kvadrater og trekantkvadrater som vist i syskjema 2. Sy radene til midtstykket. Jeg brukte restene til å sy 2 9-patch blokker til som skal brukes i rammen. Kutt også 2 kvadrater i oransje på 9 1/2 x 9 1/2 inch. Sy disse til de 2 ekstra 9-patch blokkene. Kutt til ramme første kortside: 1 stykk på 18 1/2 inch og i hele stoffets bredde i lys grå (med vinduer). Sy Ninepatch blokk og oransje kvadratdelen fast i den ene kortsiden av rammestoffet. Sy rammen til midtdelen. Kutt av overflødig stoff i den ene enden. Kutt til ramme på motstående kortside: 1 stykk på 18 1/2 inch og i hele stoffets bredde i mørk grå. Sy 9-patch blokk og oransje kvadratdelen fast i den ene kortsiden av rammestoffet. Sy rammen til den motstående siden slik at oransje kvadrat og 9-patch blokken kommer på motsatt hjørne av den andre siden. Kutt av overflødig stoff i den ene enden.

Jeg hadde også nok til 2 trekantkvadrater til og disse brukte jeg også i rammen. Kutt også 2 sorte kvadrater på 9 1/2 x 9 1/2 inch. Sy disse til hver sin trekantkvadrat slik det store bildet viser. Kutt til smalere rammer på langsidene, 1 del på 9 1/2 inch og i hele stoffets bredde i lys grå og 1 lik del i mørk grå. Sy trekantkvadraten med sort kvadrat til hver kortende av disse langsidene. Sy rammene til hver sin langside og pass på at fargene kommer slik du ser på bildet, sort kvadrat danner hvert sitt motstå- ende hjørne. Monter med bakstykke og vatt. Jeg bruker quiltespray og på våre nettsider kan du se en video hvor jeg forklarer hvordan du enkelt kan montere store tepper med quiltespray.

Teppet er enkelt quiltet med store eikebladformer. Men her er det mange muligheter. Lukkekanten er dobbel og kuttet 2 3/4 inch. Du trenger 6 lengder avhengig av bredden på stoffet. På våre nettsider finner du henvisning til både skriftlig forklaring og video om lukkekant.

Det stemmer ikke!
Det er mange grunner til at syarbeidet ditt blir unøyaktig selv om du tror du har både kuttet og sydd helt riktig.

1. Linjalen din kan ha glidd bare noen millimeter da du kuttet uten at du oppdaget det.
2. Du har sydd med litt forskjellig sømrom forskjellige steder i arbeidet.
3. Du har strukket stoffet mens du sydde.
4. Du kan ha strukket stoffet da du strøk eller ikke strøket sømmene godt nok ut.

Hver av disse feilene kan gi store utslag når du har mange biter som skal syes sammen. En unøyaktighet på 1 mm gir hele 1 cm hvis du har 10 biter!

Tegninger

Forrige artikkelOhio Star
Neste artikkelPEOPLE!
DEL