Maneter og fisk

0
98
Sett
Quiltet manet

Materialer og mål veggbilde:
• Ferdig mål: 28 x 73 cm
• 6 skråskjærte striper til ”havet”
• Restebiter til maneter, fisk og flipper
• Vlisofix, vatt, bakstykke og lukkekant

Materialer og mål krusbrikker:
• Ferdig mål: 22 x 16 cm
• 2 stoff til ”havet”
• Restebiter til maneter/fisk
• Vlisofix, vatt, bakstykke, lukkekant og knapper

Sømbeskrivelse:
I disse arbeidene har jeg kun brukt små og store rester i forskjellige størrelser, så utgangspunktet bestemte den ferdige størrelsen.

Veggquilt:
Bakgrunnen er sydd sammen av 6 skråskjærte striper for å skape litt liv i ”havet”. De er sydd sammen slik at det blir annenhver bred /smal (se foto til høyre). Tilpass vatt og bakstykke, deretter quiltes det med rette linjer som både går parallelt med og krysser sømmene. Sy tettest øverst på arbeidet, for her blir det ikke mer quilting. Manet 1: Stryk Vlisofix på restene som skal applikeres. Applikasjonsmaler finner du på side 22.Manetenes tråder frihåndsquiltes med en godt synlig tråd, jeg brukte flerfarget quiltetråd. Start med den øverste maneten. Plasser den og merk kanten under, fjern den mens du quilter, sy mange tråder som har ulike bølgeformer. Sy trådene i ulike lengder, noen nesten helt ned.

Avslutt med å stryke den på plass. Sy fantasimønster på maneten og tilslutt rundt maneten, enten 2 runder med rettsøm eller applikasjonssøm. Manet 2 og 3: følg samme fremgangsmåte som Manet 1. Klipp dem eventuelt litt mindre. Fiskene tilpasses og strykes på, disse har fått noen sømmer på kroppen. Den nederste delen av arbeidet er quiltet tett med grønne tråder for å illustrere tang og sjøgress. Renskjær og sy på trekantflipper før du fullfører opphengshjørner og lukkekant.

Krusbrikker fra havet!

Krusbrikker:
Havet er sydd sammen av 2 stoff. Legg 2 stoff (17 x 24 cm) på hverandre og skjær i en slak S gjennom begge stoffene. Disse 4 bitene danner 2 krusbrikker. Pusle de så sammen slik at det blir 2 stoff i hver brikke. Tilpass vatt og bakstykke. De to stoffene som danner havet plasseres så de overlapper med ca 1 cm. Sy den første quiltesømmen langs denne linjen, slik at de samtidig blir sydd sammen. Fortsett som forklart over. Plasser maneten/fisken, quilt tråder/bølger før du stryker den fast. Quilt mer og quilt til slutt rundt formen. Renskjær arbeidet. Lukkekanten er kuttet 5 cm bred og ender opp i en hempe som festes med en knapp i samme farge.

Mønster

Forrige artikkelPEOPLE!
Neste artikkelAlle hjerter gleder seg
DEL