Alle hjerter gleder seg

0
182
Sett
Wenche Wolff Hatling er damen bak 5 av stoffene til denne juletrematten.

Vet du at vi har en norsk stoff-designer? Wenche Wolff Hatling er damen bak 5 av stoffene til denne juletrematten. Jeg liker godt hennes rene, nordiske strek og fargekombinasjoner. Rødt, hvitt og grått er for tiden mine favorittvalg til jul. Sy sammen delene til matten, quilt, og sy på lukkekant og runding i midten før hjertene applikeres på. De håndsydde hjertene som er satt sammen av kvarte rundinger gir assosiasjoner til flettede juletrekurver. I år skal jeg skaffe meg rødt og hvitt glanspapir og gammeldagse kurver skal flettes, det er lenge siden sist. Jeg gleder meg til å ta denne matten i bruk.

Materialer og mål:
• Størrelse: 129 cm i diameter
• Stoffbredde ca. 110 cm der ikke annet er nevnt
• Sømrom 1/4 inch (patchworkfot)
• 2 ulike naturhvite stoffer med grå trykk, à 55 cm
• 1 grått stoff med snøkrystaller, 65 cm
• 1 lyst grått stoff, 55 cm
• 1 rødt stoff med hvitt trykk, 55 x 90 cm
• 18 ulike røde og 18 ulike lyse med rødt trykk, à 13 x 26 cm
• Linjal: 10 gr. Wedge fra Phillips Fiber Art
• Papirmaler: – Sue Daley Designs, Quarter Circle 1 1/2 inch, 144 stk
• Bakstykkestoff og syntetisk bordfilt, à ca. 150 x 150 cm

Foto: Bente Vold Klausen

Sømbeskrivelse:
Følg trinn 1 til 4, side 30, og sy sammen delene til matten. Kutt vatt og bakstykkestoff litt større enn framsiden. Legg bakstykkestoff, vatt og framside over hverandre og fest lagene sammen med quiltespraylim og knappenåler. Quilt med lys, grå tråd og stinglengde 3,5 mm. Hver ”stråle” er quiltet med 1/2 trykkfots bredde innenfor sømmene, i hvert felt. Se bilde av hel matte og detaljbildet til venstre. Start med de innerste ”strålene” og quilt rundt matten i hver del uten å klippe av tråden. Forsett med ”strålene” i midtfeltet, og quilt til slutt de ytterste. Reinklipp mattens ytterkant. Skråkutt til enkel lukkekant av rødt stoff m/ hvitt, lengder nok til mattens omkrets, med bredde 1 1/2 inch. Skråskjøt strimlene sammen til hel lengde. Sy lukkekanten på fra mattens framside med rettsømsfot. Sy lukkekanten til for hånd fra mattens bakside. Lag runding til midten av matten etter trinn 5a og b på side 31. Lag og sy på hjertene etter trinn 6 – 7.

Trinn 1:
Du trenger stripesett i 2 fargekombinasjoner til matten. De grå stoffene gjentas i stripesettene både m.h.t plassering og mål, det er kun de hvite stoffene (midterste remse) som byttes. Lag av hver fargekombinasjon 1 stk. sett i hel stoffbredde og 1 stk. sett i halv stoffbredde. Kutt stoffremsene etter målene som er oppgitt på tegningene. Sy sammen stoffremser slik tegningen viser. Sømrommene presses doble og samme veie i hele stripesettet.

Trinn 2:
Bruk linjal 10 gr. Wedge og kutt 18 stk. deler av hver fargekombinasjon av stripesettene, totalt 36 stk. deler. Fest antiskliknotter på linjalen. Vær nøyaktig når delene kuttes. Legg alltid linjalens brede ende nøyaktig kant i kant med stripesettet.

Trinn 3:
Sy sammen 2 stk. deler fra samme stripesett slik nest nederste bilde viser = 9 stk. av hver fargekombinasjon.

Trinn 4:
Videre sys 2 og 2 fra hver fargekombinasjon sammen til 4 stk. deler. Sy til slutt sammen alle deler til hel matte slik bildet viser. Alle sømrom i matten presses doble og samme vei.

Trinn 5:
Se bilder over. Overfør sirkelmal til papp. Tegn opp sirkelen på vrangen av rødt stoff og klipp ut med min. 1/2 inch sømrom. Sy tråklesting for hånd ca. 1/4 inch innenfor kanten. Legg malen mot stoffets vrange og stram til tråkletråd. Press godt med strykejern og ta ut malen. Stoffsirkelen limes til mattens midte og sys til for hånd med små skjulte sting. Quilt over rundingen med maskin og grå tråd. Se detaljbilde av mattens midtparti under.

Detaljbilde av mattens midtparti


Trinn 6:

Klipp ut 8 stk. deler etter malen under fra hvert stoff i rødt og lyst m/ rødt (à 13 x 26 cm). Lim stoffdelene til hver sin pappmal 1 1/2 inch Quarter Circle. Bruk limstift som er beregnet for stoff f.eks. Sewline. Av 1 rødt stoff og 1 lyst stoff lages 2 hjerter slik bildet til høyre viser. Delene sys sammen for hånd. Lag 18 stk. hjerter til sammen, til matten.

Trinn 7:
Sy alle delene sammen til et hjerte. Press hjertet godt med dampjern. Fjern pappmalene ved å løsne limt stoffkant med en skrå trepinne (neglebåndpinne) eller en tykk nål. Press hjertet forsiktig med strykejern. Lim hjertene på matten med små dråper Roxanne Glue-Baste-It lim, slik bildet at hel matte viser. Sy hjertene på med små skjule sting for hånd rundt ytterkant, og rundt kantene til åpningen i midten. Til slutt er det maskinquiltet nøyaktig i ytterkant og rundt midt- åpningen til hvert hjerte.

Mønster

Forrige artikkelManeter og fisk
Neste artikkelDag og natt-ugler
DEL