Valmueløper

0
272
Sett
Vakker valmueløper

Materialer og mål:
• Størrelse: 34 x 94 cm
• Sømrom: 1/4 inch, patchworkfoten
• Super Sidekick linjal, str 8 1/2” fra JA YBIRD QUILTS

Til applikasjon:
• Diverse rester/småbiter i grønne nyanser , oransje og rødrosa nyanser og lilla nyanser til midten av blomsten
• 30 cm av hver i 4 ulike, lyse blåfarger til bakgrunn
• 30 cm blått stof f til ramme
• 15 cm mørkeblått stof f til lukkekant
• 45 x 100 cm til vatt og baksidestoff

Framgangsmåte:
Kutt trekanter med Sidekick linjalen eller bruk malen i mønsteret under. Malen er en likesidet trekant med sider på ca 21,5 cm (8 1/2 inch), med 1/4 inch sømrom. Du trenger 6 trekanter og 2 halve trekanter til hver ende. På de 2 halve trekantene må du huske å legge til sømrom i delelinjen. Se bilder til venstre nede for bruk av linjalen. Pass på at knivbladet på skjære-kniven er skarp.

Sy sammen alle trekantene til løperens midtstykke. Kutt 3 remser på 9 cm (3 1/2 inch) til rammen. Sy ramme på begge kortsider og deretter på langsidene. For å unngå at løperen blir vindskjeiv, lønner det seg å kutte begge langsider akkurat like lange og feste de med knappenåler på hver side. Hvis det er en liten ulikhet, kan du justere det til ved å enten stramme løperen eller rammestykket. Løperen monteres helt ferdig før du applikerer. Legg bakstykke, vatt og forside lagvis på og fest med quiltespray eller knappenåler.

Løperen er quiltet med rette sømmer med 1 cm avstand. Det er quiltet i trekantform og da kan det lønne seg å merke opp midten på trekanten med en linje. Bruk linjen som rettesnor for hvor du skal snu når du quilter i trekantene.

Rammen er quiltet med rette sømmer, rundt og rundt rammen. Også her er avstanden 1 cm. Renkutt løperen. Lukkekanten er kuttet 4 cm ( 1 1/2 inch) og du trenger 3 lengder. Sy sammen remsene på skrå så du har en hel lengde som rekker rundt hele løperen. Sy lukkekanten fast med maskin fra forsiden. Brett over og stryk og sy fast med håndsøm fra baksiden.

Applikasjoner:
Tegn alle applikasjonsdeler over på applikasjonsvliselinens papirside.Klipp ut grovt og stryk hver del over på de stoffene du ønsker å bruke. Klipp nøyaktig ut.Fjern applikasjonsvliselinen og legg delene ut på løperen, ikke stryk fast før du er fornøyd med plasseringen av alle delene, se stort bilde. På applikasjonsmønsteret er det markert avstand fra rammene, 4 cm.

Det er applikert med vanlig rettsøm log frihåndsquilting, 3-4 ganger rundt hver del med sort tråd. Bruk frihåndsquiltefoten eller stoppefoten på maskinen og husk å senke undertransportøren. Nerver i blomstens kronblader og midten er sydd med sort
tråd med frihåndsquilting på maskin.

Mønster

Neste artikkelHekta på symaskiner
DEL